Ontdek jouw wereld met Mikz

Veelgestelde vragen


Onderstaande vragen en antwoorden geven de situatie onder "normale omstandigheden" weer. Het is mogelijk dat we, als gevolg van maatregelen in verband met COVID-19 (Corona), hiervan tijdelijk moeten afwijken. 

Algemeen

 

Ik ben op zoek naar een kinderopvang. Verzorgen jullie ook rondleidingen?

Jazeker! Het is mogelijk om via de website een rondleiding aan te vragen. Dat doe je onder het kopje INSCHRIJVEN. Een pedagogisch medewerker van de betreffende locatie neemt binnen enkele werkdagen telefonisch contact op om een afspraak in te plannen voor een (digitale) rondleiding.

Ik heb ingeschreven. Hoe gaat het nu verder?

Wat leuk dat je gekozen hebt voor Mikz Kinderopvang! Wanneer je de inschrijving hebt gedaan ontvang je direct een automatisch verstuurd bericht, zodat je weet dat de inschrijving gelukt is. Binnen 2 werkdagen ontvang je een 1e bevestiging van ontvangst. De inschrijving wordt vervolgens doorgezet naar de planner van de gewenste locatie. Afhankelijk van de gewenste startdatum wordt er ongeveer 6-9 maanden van te voren telefonisch contact gezocht om de plaatsingsmogelijkheden te bespreken. Als (een deel van) de gevraagde opvang niet mogelijk blijkt overleggen we wat alternatieven zijn (bv. een andere dag, andere locatie of plaatsing op de wachtlijst).

Hoe ver van te voren geven jullie een plaatsingsgarantie?

We streven ernaar je bij een kinderdagverblijf inschrijving ongeveer 9 maanden voor de start te informeren over plaatsingsmogelijkheden. Bij de BSO ligt de termijn op ongeveer 1 jaar voor de gewenste startdatum.

De peuterspeelzaal wordt wat korter van te voren gepland en we geven rond 3 tot 4 maanden voor de start graag meer informatie.

Wanneer je gewenste startdatum op korte termijn is nemen we binnen 2 weken contact met je op om de opvangwens door te nemen.

Is het mogelijk om halve dagopvang af te nemen?

We bieden halve dagopvang aan op woensdag en vrijdag in combinatie met het 52-wekenpakket. Het kan zijn dat op drukbezochte locaties ook op woensdag en vrijdag geen ruimte is voor halve dagopvang. Informeer naar de mogelijkheden via het contactformulier op onze website.

Voor halve dag opvang geldt een afwijkend tarief.

Hoe kan ik de opvang opzeggen? En wat is de opzegtermijn?

Opzeggen kan eenvoudig via Ouderportaal. Dit doe je via ‘contracten’ (links in het menu) en vervolgens kies je bij het juiste contract voor ‘opzeggen’. Zodra wij de opzegging hebben verwerkt, ontvang je een bevestiging van opzegging per mail.

De opzegtermijn is 1 maand en kan op ieder moment van de maand ingaan. Wanneer je bijvoorbeeld op 20 september opzegt zal de opvang gestopt worden per 20 oktober. Dit geldt niet voor peuterspeelzaal. Opzegging van peuterspeelzaal kan alléén per de 15e of laatste dag van de maand. Wanneer je bijvoorbeeld op 20 september opzegt stopt de opvang per 31 oktober.

Los ingekochte vakantiedagen kunnen, vanwege de berekening, alleen per hele maand stopgezet worden.

Hoe kan ik een 2e (of volgend) kind uit mijn gezin inschrijven?

Maak je al gebruik van onze opvangmogelijkheden? Dan heb je als ouder een account in het Ouderportaal. Wanneer je bent ingelogd kies je in het menu voor ‘nieuw kind inschrijven’. Hier geef je ook de nieuwe opvangwens door.

Hoe kan ik mijn kind inschrijven voor de BSO?

Maak je al gebruik van onze opvangmogelijkheden? De eenvoudigste manier om aan te melden is via het ouderportaal. Dit werkt als volgt; je kiest voor een ‘nieuwe aanvraag’ en vervolgens voor ‘structurele wijziging’. In dit bericht ontvangen we graag de gewenste opvangdagen en de keuze voor de basisschool. Wij gaan ermee aan de slag en houden je op de hoogte.

Ben je nog geen klant dan kun je het inschrijfformulier op onze website invullen

Ben je eerder klant geweest, neem dan contact met ons op via het contactformulier op de website. 

Ik wil de bestaande opvang van mijn kind uitbreiden of wijzigen. Hoe pak ik dat aan?

We ontvangen de aanvraag voor wijziging of uitbreiding in opvang graag via het Ouderportaal. Dit kan gedaan worden door te kiezen voor een nieuwe aanvraag, vervolgens voor structurele wijziging. In deze wijziging kan de nieuwe opvangwens kenbaar gemaakt worden. Je ontvangt hiervan een bevestiging en je zoon of dochter wordt hiermee automatisch op de wachtlijst geplaatst. De planner zal dan vervolgens contact opnemen om de plaatsingsmogelijkheden te bespreken.

Hoe en wanneer is het servicebureau van Mikz bereikbaar?

Staat je vraag niet bij de veelgestelde vragen, dan kun je contact opnemen via ons CONTACTFORMULIER. Heb je een dringende vraag of een vraag die je niet digitaal wil stellen, dan zijn we natuurlijk ook telefonisch bereikbaar. Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:30-17:00 uur. Buiten deze openingstijden is het niet mogelijk met het servicebureau in contact te komen.

 

Kinderopvangtoeslag/Financieel

 

Ik heb een vraag over mijn factuur, bij wie kan ik dan terecht?

Vragen over de inhoud van je factuur stel je via ons CONTACTFORMULIER. Denk hierbij aan vragen over het aantal gefactureerde uren of afgenomen dagen.

Vragen over betaling van de factuur of automatische incasso stel je via boekhouding@mikz.nl

Waarom ontvang ik een factuur terwijl mijn kind alleen in de schoolweken komt?

We factureren (alle opvang) gedurende 12 maanden per kalenderjaar. Het maandbedrag op de factuur is de op jaarbasis te factureren opvang, gedeeld door 12 kalendermaanden. Zo ontvang je maandelijks, 12 x per jaar, een gelijke factuur. Dat is wel zo prettig, want de kinderopvangtoeslag wordt ook maandelijks gestort.

Hoe weet ik wat ik netto per maand betaal?

Omdat de kinderopvangtoeslag inkomensafhankelijk is, is het netto maandbedrag voor iedere ouder anders. Om je op weg te helpen staat er op onze website een rekenhulp waarin de kinderopvangtoeslag verwerkt is. Deze REKENHULP is te vinden op de website onder het kopje ‘Tarieven’. Je kunt hierin ook de verschillende pakketten vergelijken en bepalen welk pakket in jouw situatie het voordeligst is.

Heb ik recht op kinderopvangtoeslag?

Kinderopvangtoeslag is een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang via de Belastingdienst. Om erachter te komen of je recht hebt op kinderopvangtoeslag check je de voorwaarden op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvangtoeslag/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-kinderopvangtoeslag

Hoe kan ik kinderopvangtoeslag aanvragen?

Het aanvragen van kinderopvangtoeslag gaat via de Belastingdienst Toeslagen. Je hebt hiervoor een aantal gegevens van ons nodig, zoals: het LRK nummer van de opvanglocatie, het uurtarief en het aantal opvanguren per maand. Wanneer de opvang definitief is sturen wij digitaal een overeenkomst waarop deze gegevens terug te vinden zijn. Meer informatie over kinderopvangtoeslag vind je op: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/kinderopvangtoeslag/ 

Ik wil de factuur maandelijks automatisch laten incasseren. Kan dat?

Jazeker! Om een automatische incasso te activeren hebben we een machtiging nodig. Je kunt hiervoor een verzoek indienen via het CONTACTFORMULIER. Je ontvangt van ons een nieuw contract met de mogelijkheid je IBAN en akkoord voor automatische incasso op te geven. Zodra dit is verwerkt worden de facturen automatisch geïncasseerd rond de 25e van de maand.

Waarom betaal ik voor feestdagen als de opvang gesloten is?

Personeels- en overheadkosten lopen door op feestdagen. Daarom betaal je ook voor deze sluitingsdagen. Zouden wij deze dagen niet in rekening brengen, dan moeten de kosten worden verdeeld over minder dagen, waardoor de uurprijs hoger wordt.

 

Ouderportaal

 

Hoe wijzig ik zelf mijn gegevens (bijvoorbeeld adres)?

Na inloggen in het Ouderportaal kies je voor mijn profiel (rechts bovenin). Hier kun je veel gegevens zelf bijwerken. Hier wijzig je ook je wachtwoord en kun je bijvoorbeeld een profielfoto toevoegen.

Waarom vragen jullie om mijn BSN – nummer?

Mikz heeft bericht ontvangen van de Belastingdienst dat er scherpe controle gaat plaatsvinden op de maandelijkse rapportage die Mikz aan hen stuurt. Mikz stelt deze lijst op door de gegevens uit ons systeem in een overzicht te plaatsen. De Belastingdienst controleert aan de hand van die informatie of je recht hebt op Kinder Opvang Toeslag (KOT).

De Belastingdienst heeft Mikz gewaarschuwd dat er bij het ontbreken of onjuist vermeld staan van jouw (ouder en kind) gegevens kan worden besloten om de KOT per direct stop te zetten. Je zou dan geen KOT meer ontvangen. Het is daarom van belang om je gegevens na te kijken in het Ouderportaal en de ontbrekende gegevens (BSN, geboortedatum) in te vullen in het Ouderportaal. Als het niet lukt om je BSN nummer aan te passen of te wijzigen dan kun je telefonisch contact opnemen met de afdeling Klantadvies.

 

Afmelden, ruilen en extra (vakantie)opvang

 

Afmelden is van cruciaal belang om een goede personeelsplanning te maken. Omdat er op verschillende locaties wachtlijsten zijn, kan een afmelding betekenen dat we een extra opvang aanvraag kunnen toekennen aan de ouder die er op dat moment behoefte aan heeft. Wanneer iedereen op tijd afmeldt heb je ook zelf meer kans om bij een eventuele aanvraag een plaats toegewezen te krijgen. 

Hoe meld ik mijn kind af voor de opvang?

Incidenteel afmelden doe je via het ouderportaal. Je kiest in het menu voor ‘planning’ (via de app) of ‘ingeplande dagen’ (via PC). Vervolgens geef je via de knop ‘afmelden’ de afwezigheid door voor de betreffende dag. Je kunt er ook voor kiezen om de ingeplande opvang in de kalender aan te klikken en daarna op afmelden te klikken.

Als ik mijn kind afmeld, worden de kosten dan in mindering gebracht op de factuur?

Nee. Omdat de kindplanning en personele planning zijn afgestemd op de komst van jouw kind én de vaste lasten voor Mikz dus doorlopen, wordt een afmelding niet in mindering gebracht op de factuur.

Ik gebruik hele dagopvang. Kan ik een halve dag afmelden?

Nee dat kan niet. Bij afname van een hele dag kan alleen de gehele dag afgemeld worden.

Ik kan geen dagen meer ruilen. Klopt dit?

Ja, dat is correct. In 2022 is ruilen niet meer mogelijk. Door de toegenomen vraag voor reguliere opvang, het tijdelijk niet kunnen uitbreiden van groepen of locaties door ruimtegebrek of krapte op de arbeidsmarkt zijn groepen vol. Aan een volle groep kunnen geen kinderen meer worden toegevoegd, waardoor een ruilaanvraag (bijna) altijd zou worden afgekeurd. Die teleurstelling, zo leert de ervaring, willen we voor je voorkomen. 

Hoe vraag ik extra opvang aan?

Incidentele extra opvang vraag je aan via het Ouderportaal. Je start een nieuwe aanvraag via ‘aanvragen’ en kiest voor ‘extra’. Hier kies je de nieuwe opvangdag. Je extra opvang is pas ingepland nadat je akkoord hebt gekregen. Aanvragen per mail, contactformulier of telefonisch worden niet behandeld. 

Wanneer krijg ik bericht over mijn aanvraag voor extra opvang?

Aanvragen voor extra opvang worden ongeveer 2 weken voor aanvang beoordeeld op basis van beschikbaarheid. Er wordt dan gekeken of er een plekje beschikbaar is op de groep. Dit kan pas wanneer we de roosters voor onze pedagogisch medewerkers definitief gemaakt hebben. 

Waar kan ik de tegoeden van mijn ingekochte vakantiedagen (BSO) terugvinden?

In ouderportaal vind je in het menu de optie ‘tegoeden’. Hier zie je het nog beschikbare tegoed. Je vindt hier ook je gebruikte tegoeden terug.

Hoe werkt de vakantieopvang?

Ook tijdens de schoolvakanties is je kind welkom bij de BSO. We werken met thema’s die de basis vormen voor het programma van activiteiten. Ook als je normaal gesproken geen gebruik maakt van de BSO, is je kind welkom tijdens de vakantie. Je kunt hiervoor losse dagen inkopen (minimaal 5 stuks per kalenderjaar). Bij het 49 weken pakket zitten de vakantiedagen in het pakket en kunnen flexibel ingezet worden tijdens de schoolvakanties.

Het ingekochte tegoed is kind gebonden en vervalt automatisch aan het einde van het kalenderjaar indien niet volledig gebruikt.

Hoe zit het met schoolvrije dagen?

Opvang tijdens schoolvrije dagen bieden we bij een minimale aanmelding van 3 kinderen per opvanglocatie. Vraag vakantieopvang en/of schoolvrije dagen altijd minimaal 3 weken voor aanvang aan. Beoordeling van de aanvragen vindt plaats, uiterlijk 2 weken voor de aangevraagde datum. Bij kleine scholen of schoolvrije dagen op minder drukke dagen kan het voorkomen dat er niet voldoende aanmeldingen zijn. Houd hier rekening mee bij het inkopen van het aantal vakantiedagen.